Subsidie op thuisbatterij is pleidooi voor versnelde afbouw salderingsregeling

VVD en ChristenUnie bepleiten een subsidie van 30% op de thuisbatterij om zelfopgewekte energie thuis op te slaan. De regeringspartijen zetten in op 100.000 batterijen in deze regeerperiode. Goede inzet, maar pleidooi voor subsidie is ook een pleidooi voor (versnelde) afbouw van de salderingsregeling.

Thuisbatterij oplossing voor overvol elektriciteitsnet

De wens van de regeringspartijen voor meer thuisbatterijen heeft vooral te maken met het overvolle elektriciteitsnet. Op mooie zomerse dagen leveren zonnepanelen meer energie dan dat het elektriciteitsnet aan kan. In dergelijke situaties schakelen de panelen uit en gaat de energie verloren. Dat is slecht voor de consument en voor het aandeel duurzame energie in Nederland. Om dit probleem aan te pakken, moet het elektriciteitsnet worden verzwaard. Maar dit is een oplossing die nog jaren in beslag neemt. Opslag in een eigen thuisbatterij, los van het elektriciteitsnet, is een goede  aanvullende oplossing denken, VVD en CU.

collectieve-inkoopacties-partners-zakelijk-susteen-verduurzamen

Nederland blijft achter bij buitenland

Maar de opslag van zelfopgewekte energie blijft in Nederland ver achter bij het buitenland. Bijna 70 procent van de Duitse consumenten koopt batterijen bij hun zonnepanelen. Ook in België neemt de verkoop een hoge vlucht. In Nederland bezitten nog niet eens 1.500 consumenten een thuisbatterij. De voornaamste reden van deze achterblijvende vraag is de huidige salderingsregeling, constateert onderzoeksbureau DNE Research in een onlangs uitgevoerd onderzoek.

Salderingsregeling en thuisbatterij gaan niet samen

Volgens DNE gaan consumenten pas op grote schaal investeren in thuisbatterijen zodra zij de stroom van hun zonnepanelen niet meer onbeperkt mogen terugleveren via de salderingsregeling. De ‘businesscase’ voor een thuisbatterij is met een ruime salderingsregeling domweg niet aantrekkelijk genoeg. De huidige salderingsregeling werkt voor de consument namelijk als één hele grote batterij. Je voedt het elektriciteitsnet als je energie te veel hebt en kunt gratis elektriciteit terugvragen als je het nodig hebt. Een thuisbatterij heeft maar heel beperkte meerwaarde ten opzichte van deze situatie. Het enige voordeel is dat de kans op uitschakelen op zomerse dagen minder groot is. Maar dit voordeel is ook maar beperkt. Zodra de batterij vol is, zal dit alsnog gebeuren. Een thuisbatterij, die toch een behoorlijke investering vraagt, is gewoonweg niet aantrekkelijk.

Lagere terugleververgoeding stimuleert thuisbatterij

Deze situatie verandert natuurlijk radicaal als de salderingsregeling wordt afgebouwd en vervangen wordt voor een terugleververgoeding waarbij het tarief (fors) lager ligt dan de elektriciteitsprijs. Dan wordt een thuisbatterij ineens een stuk interessanter. Bij salderen zijn de inkoop en verkoopprijs per definitie gelijk aan elkaar. Bij een (lage) terugleververgoeding wordt opslag aantrekkelijk om zodoende weinig (dure) elektriciteit te hoeven inkopen.

Concluderend kun je zeggen dat salderen en een thuisbatterij niet samengaan. Een subsidie zal hier niets aan veranderen. De businesscase blijft ondanks subsidie onaantrekkelijk. Een pleidooi voor subsidie is dus indirect ook een pleidooi voor (versnelde) afbouw van de salderingsregeling. Het onderzoek van DNE neemt hier ook alvast een voorschotje op.

Salderingsregeling versneld afbouwen

‘Een afbouwpad van de salderingsregeling met 18 procent per jaar (i.p.v. 11 procent zoals het vorige kabinet voorstelde), kan het omslagpunt voor een thuisbatterij 3 jaar naar voren halen’, aldus DNE. Minister Jetten maakte onlangs bekend dat de afbouwregeling niet eerder dan 1 januari 2024 zal starten. Over de hoogte van de terugleververgoeding en de snelheid van afbouw heeft de minister nog niets gezegd.

Delen via:

Delen via:

Gerelateerd bericht

Ga naar de inhoud